motorrijden in de kou – kleding

motorrijden-Amerika-sneeuw

Motorrijden langs de sneeuw

Als je gaat motorrijden in Amerika in de koelere maanden, of in de noordelijke staten of de hoger gelegen delen van bijvoorbeeld de Rocky Mountains, dien je rekening te houden met koelere en vochtigere weersomstandigheden. Als motorrijder ben je continu bedacht op veranderende omstandigheden, maar met name het najaar vergt wat extra aandacht.

Je zult het bijvoorbeeld al snel merken aan de grip van je banden. Tijdens warme of zelfs hete zomerdagen zijn de banden zo op temperatuur en heb je lekker veel grip. Maar op koud en vochtig asfalt kom je sneller in de problemen.

Het belangrijkste voor een prettige motorvakantie is dat je comfortabel op je motorfiets zit. Comfortabel in het koele seizoen betekent warm en droog, en hiervoor heeft je kleding één belangrijke taak: isolatie.

Motorkleding

Motorvakantie-winterkleding

Goede winterkleding is belangrijk

Omdat je lichaam het tijdens het motorrijden niet heel druk heeft, produceert het ook niet veel warmte om de kou buiten te houden. Dat betekent dat je kleding je enige bescherming is tegen de elementen, om hier goed tegen opgewassen te zijn, dient je motoroutfit twee belangrijke eigenschappen te bezitten: laagjes (om het warmteverlies tegen te gaan) en windbestendigheid (om te zorgen dat de koude wind ons lichaam niet bereikt).

Maak je minder druk of je er wel in elke mogelijke situatie goed uit ziet en kleding draagt die bij elkaar past, dan of je kleding hebt die comfortabel en warm is, en die je in laagjes kunt dragen. Je bent op motorvakantie, niet op een modeshow.

Laagjes

Het dragen van gelaagde kleding is cruciaal bij het motorrijden in de gure en koude najaars- en winterdagen. Het aantal lagen is afhankelijk van je eigen warmbloedigheid en de buitentemperatuur. Je hoeft je niet te schamen om vier lagen kleding te dragen op de motorfiets. Je kunt het testen door voordat je gaat motorrijden even buiten stil te staan, als het warm genoeg is (of zelfs ietsje te warm), dan is het ook goed voor op de motor.

Onthoud deze twee dingen:

  • De onderste laag is het beste een goed passende laag thermisch ondergoed te zijn. Hierdoor bouw je een warme luchtlaag tussen je lichaam en je kleding. Maak je niet al te druk over het absorptievermogen van je kleding, de kans dat je hevig gaat zweten is klein.
  • Draag niet zoveel lagen dat je niet meer goed kunt bewegen. Als je je armen niet meer langs je zij kunt houden omdat er teveel kleding tussen zitten, dan dien je op zoek te gaan naar warmere lagen, of zelfs verwarmde motorkleding.

Windbescherming

motorreis-kou

Erg mooi, maar ook erg koud op de motor

De grootste uitdaging als je in de koude streken van Amerika gaat motorrijden is je kleden tegen de wind. Wind is de grootste vijand van een motorrijder in de kou. Als je de wind buiten kunt houden, ben je al een heel eind onderweg om comfortabel op je motorfiets te zitten.

Windbescherming is een kwestie van proberen en uittesten, het kan wel tot de laatste dag van je motorvakantie duren tot je alle mogelijke gaten gevonden en gedicht hebt.

Het belangrijkste is natuurlijk ervoor te zorgen dat je bovenste laag van een winddicht materiaal is. Een leren motorjack en broek is hiervoor natuurlijk een ideale kandidaat, let wel op dat bij een volledig leren motorpak er vaak elastische stukken bij je gewrichten ingepast zijn voor je beweeglijkheid. Deze zijn juist niet winddicht. Een regenpak eroverheen helpt dan vaak goed voor net dat beetje extra winddichtheid, en warmte. Maar ook zonder leren pak zijn er genoeg synthetische materialen op de markt die regen- en winddicht zijn.

Je handen en voeten zullen het eerste te lijden krijgen van de koude, omdat bij een verlaagde lichaamstemperatuur je lijf de prioriteit legt bij het warm houden van je organen en dus je handen en voeten bijzaak worden. Er zijn maar twee manieren om je handen en voeten warm te houden: extra laagjes en goede handschoenen en motorlaarzen. Goede motorlaarzen hoeven niet per se duur te zijn, maar ze dienen wel aan deze eisen te voldoen:

  • Ze dienen comfortabel te zitten en goed te passen. Als ze te klein zitten en/of je bloedvaten afgekneld worden, krijg je het ook koud
  • Ze moeten waterdicht zijn. Als dat niet het geval is, dan hoef je ze niet eens te overwegen
  • Het beste is als ze hoger zijn dan je enkel. Je verliest relatief veel warmte via je enkels, en bovendien is de overlap tussen motorlaars en motorbroek dan groter, wat helpt tegen de wind.
  • Je moet er comfortabel op kunnen lopen. Onderschat dit niet, je zit het grootste deel van de dag wel op je motorfiets, maar je wil vervolgens geen pijn aan je voeten krijgen als je even je benen strekt of ze de rest van de dag ook aan houdt.
  • Een isolerende binnenlaag is prettig, maar geen must-have. Je kunt altijd extra isolatie toevoegen door een extra paar sokken aan te trekken.
motorvakantie-Amerika-seizoenen

Motorrijden in Amerika

Wat betreft motorhandschoenen, zijn er maar weinig die echt goed helpen de wind en de kou buiten te houden, en die ook nog eens niet in de weg zitten bij het gas geven, koppelen en remmen. Dit is een kwestie van uitproberen, dus zorg dat je een prettig zittend en warm paar handschoenen gevonden hebt voordat je afreist naar Amerika om in de koude maanden te gaan motorrijden.

Als je motorhandschoenen zoekt, let hier dan op:

  • Let erop dat ze lang genoeg zijn om je pols te beschermen tegen de wind (essentieel!).
  • Zoek een paar die je strak kunt aantrekken bij de pols, het liefst met een koordje.
  • Ze dienen goed te passen. Als een paar handschoenen ook maar een beetje strak zitten, neem dan een maat groter. Je bloed moet vrij naar je vingers kunnen stromen.
  • Een goed isolatiemateriaal, als 3M Thinsulate is heel belangrijk. Een simpel bosje pluisjes is niet voldoende.
  • Let ook op de plaatsing van het isolatiemateriaal, je hebt niets aan motorhandschoenen met alleen een beetje isolatie op de bovenkant van je handen. Je wil ook verwarmd worden in je handpalm en om je vingers.
  • Voorgevormde vingers zijn een absoluut pluspunt. Als je de hele dag in je gashendel knijpt, zit je niet te wachten op handschoenen die tegenwerken of afknellen. Dat is erg vermoeiend en verbetert je bloedsomloop niet, je begint het na een half uur motorrijden al te merken.

Extra tips

  • Motorrijden-Amerika-herfst

    Motorrijden in de herfst

    Hoewel je er geen modeshow mee zult winnen, is duct-tape een perfecte oplossing om eventuele windlekken te dichten.

  • Draag een integraalhelm en een baklava met col om je nek en hoofd tegen de wind te beschermen. Je hoofd is de grootste bron van warmteverlies, dus zorg dat je je hoofd warm houdt.
  • Een andere huis-tuin-en-keuken tip is om kranten op je borst en buik tussen je bovenste laag en de laag daaronder te stoppen, het helpt super om de wind tegen te houden.

Waar moet je voor oppassen

Als je kleding aan bovenstaande voorwaarden voldoet, ben je al een heel eind. Controleer goed of je nergens ontblootte huid hebt, want dan loop je het risico op bevriezing.

Je merkt dat er bevriezing optreedt als je huid plaatselijk aanvoelt alsof er naalden in geprikt worden, en je dient in dat geval snel en adequaat te reageren! Zorg ervoor dat je huid onmiddellijk bedekt wordt en warm hem zo snel mogelijk op. Als je huid hard aanvoelt en wit van kleur en ongevoelig wordt, dien je onmiddellijk de hulp van een arts in te roepen.

Naast bevriezing is er nog een tweede vijand van de motorrijder in de winter: onderkoeling.

Onderkoeling betekent dat je lichaamstemperatuur daalt tot beneden de minimumtemperatuur die je nodig hebt om te kunnen functioneren. De gevolgen zijn een lichte verwarring, traag reageren, verminderde spiercoördinatie en onsamenhangend gedrag.

Als je je koud begint te voelen, maar je kunt niet beslissen of je zult stoppen of niet, dan zit je in een van de vroege stadia van onderkoeling. Stop dus onmiddellijk en ga ergens naar binnen om een warme kop koffie of thee te drinken!

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met Route 66 Reizen Route-66-motorreizen