motorrijden in de kou

Naast winterbestendige motorkleding, is de slimme motorrijder op een aantal andere manieren voorbereid op het rijden in het koude seizoen in Noord Amerika:

Motorfiets

Motorfiets-sneeuw

Motorfiets in de sneeuw

Bij het kiezen van je motorfiets dien je al rekening te houden met de te verwachten weersomstandigheden van het seizoen waarin je je motorvakantie gepland hebt. In de koude maanden is het verstandig om iets extra te betalen voor een wat zwaardere motorfiets, die daardoor stabieler op de weg ligt. Ook een windscherm, wat op sommige (meestal de grotere) motoren standaard is en op andere motoren niet leverbaar is, kan het verschil maken tussen comfortabel beschut motorrijden of koukleumen in de rijwind. Opties als handvatverwarming zijn geen gemeengoed bij Amerikaanse motorverhuurders, zeker niet als je vanuit warmere streken vertrekt. Kijk voordat je de motorfiets in ontvangst neemt naar het bandenprofiel, en als het profiel te weinig is om met vertrouwen de komende duizenden mijlen door allerlei niet te verwachten weersomstandigheden te rijden, vraag dan of ze de band willen vervangen of een andere (vergelijkbare) motorfiets met nieuwere banden hebben staan.

Remmen

  • Gladde-wegdelen

    Gladde wegdelen

    Hou meer afstand tot je voorganger, het liefst tweemaal zoveel. Koude banden en vochtig asfalt zorgen voor een langere remweg.

  • Rem nooit abrupt, maar knijp de remmen soepel en geleidelijk in. Als een van de wielen van je motorfiets blokkeert, is de kans groot dat je onderuit gaat.
  • Reinig en droog de remschijven af en toe door de rem heel lichtjes aan te knijpen. De blokken vegen dan als het ware de schijven schoon.
  • Rem alleen als je motorfiets rechtuit rijdt, dus niet als je in een bocht ligt. Je banden hebben minder grip, dus je motorfiets zal sneller onderuit gaan als de balans verstoord wordt.
  • Controleer je remmen bij iedere pauze of tankstop, of er geen vuil tussen de remklauwen zit.

Optrekken

motorrijden-koud-weer

Pas op bij koud weer en nat asfalt

Net als bij het remmen dient de gashendel geleidelijk gehanteerd te worden, en alleen als de motorfiets rechtop staat. Als je achterwiel tijdens het optrekken uit een bocht zijn grip verliest, draai de gashendel dan zo geleidelijk mogelijk dicht, om een gevaarlijke zogenoemde “high-sider” te voorkomen.

Wind

Wees altijd bedacht op plotselinge veranderingen in de (zij)wind, niet alleen als gevolg van het draaien van de wind, of het veranderen van rijrichting, maar ook door veranderingen in de wegsituatie. Als je een grote trekker met oplegger inhaalt tijdens sterke zijwind, of bij het begin of einde van een bomenrij, en natuurlijk bij tunnels en bruggen, kan een plotselinge verandering in de zijwind je op je motorfiets zomaar een meter of meer opzij blazen, als je er niet op bedacht bent.

Waterplassen

motorrijden-aquaplaning

Motorrijden door plassen

Vermijd waterplassen als je op je motor op een onbekende weg rijdt, je namelijk niet of er een gat in het wegdek onder verscholen zit. De wegen in Amerika zijn over het algemeen minder goed onderhouden dan het strakke Nederlandse asfalt.

Het is aan te bevelen om (indien mogelijk) zoveel mogelijk rechts te houden bij tegemoetkomend verkeer, zeker bij grote vrachtwagens, omdat er veel water opgeworpen kan worden naar de weghelft waar jij net met je motor rijdt.

Mocht je merken dat er aquaplaning optreedt, dat merk je doordat er ineens geen grip meer is en je wielen als het ware over het water zweven, pas op dat je niet over reageert. De grip wordt vanzelf weer hervonden zodra de plas minder diep wordt. In het geval van een zeer grote plas, draai de gashendel geleidelijk dicht en knijp de koppeling in. Door de vertraging wordt de aquaplaning tegengegaan en krijgt de band weer grip.

Algemene maatregelen

Maak je vizier regelmatig schoon, zowel van binnen als van buiten.

Neem bochten langzaam, voorzichtig en geleidelijk. Anticipeer en schat de juiste bochtsnelheid op tijd in, zodat je geen late en abrupte correcties hoeft te doen.

Wees je bewust van  de kou; onderkoeling is een resultaat van teveel warmte-afvoer, zoals tijdens het motorrijden in harde wind en bij lage temperaturen.

Hoewel regen en wind de meest voorkomende gure weersomstandigheden zijn die een motorrijder onderweg tegen zal komen, kun je in het noorden van Amerika in de koude maanden verrast worden door sneeuw of ijs. Dat is zowel vervelend als gevaarlijk op een motorfiets, dus het is zaak zo langzaam en voorzichtig mogelijk te rijden: Niet plotseling of hard remmen of gas geven, en niet te plat door de bochten. Schuif je gewicht bovendien verder naar voren in een bocht, om je voorwiel meer grip te geven. Anticipeer mogelijke gladheid en gripverlies, zowel op het voorwiel als het achterwiel, en weer erop bedacht om adequaat in te grijpen.

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met Route 66 Reizen Route-66-motorreizen