Motorrijden in de regen

Motorreis-regen

Mist en regen op motorreis

Een van de belangrijkste dingen om mee te nemen als je gaat motorrijden in de USA, onafhankelijk van het seizoen en de streek, is een goed regenpak. Thuis kun je er voor kiezen om niet te gaan motorrijden als het regent of als er regen dreigt. En als je onderweg overvallen wordt door een regenbui is er meestal tijd genoeg om een gezellig kroegje of restaurant te vinden om een paar uurtjes te schuilen tot de bui voorbij is.

Maar met een strak schema voor de boeg tijdens een motorvakantie, zul je vaak genoodzaakt zijn om door de bui heen te rijden om geen tijd te verliezen. Een goed regenpak maakt het verschil tussen koud en nat op de motor zitten terwijl je je afvraagt waarom je niet naar dit advies geluisterd hebt of comfortabel droog en warm doorrijden, zodat je meer aandacht hebt op de weg en op het motorrijden.

Regenpak

Motorvakantie-regen

Je bepaalt zelf of het veilig is of niet

Veel mensen hebben moeite met een regenpak op de motor. Ze denken dat ze het niet nodig zullen hebben, of dat het te veel ruimte in beslag neemt, of het is te duur is, of omdat het er niet stoer uit ziet. Diezelfde mensen zullen als het regent weinig plezier aan hun motorreis beleven omdat ze de hele dag nat en koud zullen blijven, zelfs als de bui allang weer voorbij is. Met de juiste uitrusting zul je een leukere motorvakantie beleven, en heb je er minder moeite mee als er een buitje komt. Ja, het uitzicht is minder fotogeniek dan wanneer de zon schijnt, maar je hebt toch al je aandacht nodig om je motorfiets op de weg te houden. Motorrijden in de regen is nou eenmaal een van de aspecten die op een motortour voor kunnen komen, het doet een beroep doet op je gezonde boerenverstand en is een oefening in het bewust worden van je omgeving en hoe deze het motorrijden beïnvloedt.

Wat heb je naast een regenpak nog meer nodig? Waterdichte motorlaarzen, zodat het water niet van bovenaf er in sijpelt. En waterdichte motorhandschoenen, tegenwoordig heb je ze zelfs met een stukje zeemleer op de duim of muis van je hand, zodat je het vizier af en toe schoon en droog kan vegen.

Hou daarnaast rekening met de volgende tips:

Wees er op tijd bij met je regenkleding

Motorrijden-regen

Je ziet de bui al hangen

Het weer in sommige delen van Amerika kan heel veranderlijk zijn en soms heel snel omslaan. Toch kun je over het algemeen een regenbui letterlijk en figuurlijk al even van tevoren zien hangen. Als je kijkt naar de vorm en kleur van de wolken, kun je zien of het regenwolken zijn. En als je goed op de beweging van de wolken let, kun je inschatten of ze jouw kant op komen of dat je er voorlangs of achterlangs door kan. In het geval van een klein buitje kun je er voor kiezen om even te pauzeren, bij een restaurant, tankstation of zelfs onder een brug. In het geval van twijfel, of als de hele lucht boven de rest van je motorroute donkergrijs is, wacht dan niet met het aantrekken van je regenpak tot je de eerste druppels voelt, het kan ineens heel hard gaan, en met van die dikke druppels die je doorweken voordat je het regenpak goed en wel uit je zijkoffer gehaald hebt. Uitstellen heeft geen zin, je zult het toch een keer aan moeten trekken, en dan is het toch fijner om dat te doen terwijl het nog droog is? Zou je vervolgens toch de bui net missen, en het regenpak “voor niets” hebben aangetrokken, dan is dat nog altijd minder erg dan de rest van de dag nat en klam zijn omdat je zo eigenwijs was dat je dacht dat het nog wel even kon.

Wees vooral het eerste kwartier extra alert

Gladde-wegdelen

Gladde wegdelen

Soms zie je in het begin van een regenbui wel eens van die regenboogkleurige stroompjes naar de kant van de weg lopen. Als het net is begonnen te regenen na een paar dagen of langer droogte, dan vermengt het regenwater zich in de openingen van het asfalt met alle olie, remvloeistof, brandstof en ander vuil wat het verkeer heeft achtergelaten. Hierdoor zijn de eerste vijftien minuten van een regenbui de gevaarlijkste, het kan zorgen voor onverwachte gladheid op plekken waar je het niet verwacht of niet kan zien. En al helemaal niet kan gebruiken. Rij dus extra voorzichtig als het net is begonnen te regenen. Met name het wegdek bij stoplichten is hierom berucht, daar wordt ongemerkt relatief veel diesel en olie gelekt tijdens het stilstaan. Het is daarnaast verstandig om niet alleen je regenpak aan te doen, maar zelfs om gewoon even een pauze te nemen en ergens een kop koffie te drinken. Als je dan toch door de regen moet doorrijden, dan is de weg in de tussentijd elk geval alweer een beetje schoner gespoeld.

Pas op voor gladde ondergronden

Alle metalen ondergronden zijn in natte omstandigheden extra glad. Trein- of tramrails, putdeksels, brugdek-overgangen etc. Ook de geverfde oppervlakken, zoals de belijning of pijlen op de weg, zijn in de regen veel gladder dan het asfalt zelf. Datzelfde geldt voor de donkerzwarte reparatiestrepen op het asfalt. Pas dus op met hard remmen of gas geven als een van je wielen zich op zo’n glad oppervlak bevindt, en probeer in bochten goed vooruit te kijken, zodat je tijd en ruimte hebt ofwel om er omheen te sturen ofwel om je motor even kort weer rechtop te zetten. Je zult niet de eerste noch de laatste zijn die onderuitgaat en dan is het asfalt ineens weer een stuk ruwer.

Matig je snelheid

motorreis-regen-rijden

Windscherm wordt regenscherm

Het spreekt waarschijnlijk voor zich, maar voor degenen die nog nooit in de regen op een motor gezeten hebben: de meeste ondergronden worden een stuk gladder zodra ze nat worden. Je kunt dus minder hard in je remmen knijpen en je remweg is door de gladheid toch al een stuk langer. Bovendien, als je dan toch een noodstop moet maken in de regen, zou je dat liever met 80 km/h of met 50 km/h doen? Een regenpak helpt je weinig als je onderuit gaat.

Positie op de weg

Als er niemand voor je rijdt, is het verstandig om niet in de sporen van de auto’s te rijden, maar liever midden op de weg. In de sporen staat vaak een laagje water wat voor aquaplaning kan zorgen, en er blijft bovendien meer olie en andere gladde rommel in staan.

Als je achter een auto aan rijdt, kan het juist wel handig zijn om in het spoor van een van diens banden te rijden. Ten eerste hoef je dan minder ver uit te wijken als hij plotseling afremt of stil gaat staan, en daarnaast zorgt een autoband ervoor dat het water uit het spoor afgevoerd wordt, waardoor er heel eventjes een droog spoor ontstaat, waar jij lekker gebruik van kunt maken.

Geen idee hoe glad het is? Probeer het uit!

Je grip op het asfalt is het grootste probleem bij het motorrijden in de regen. Toch is het asfalt vaak minder glad dan veel motorrijders denken, de motorcoureurs op televisie gaan ook in de regen nog platter dan jij met droog weer doet! Als je niet weet hoe glad het precies is, kun je het even uitproberen. Vaak geeft dit net een beetje meer zelfvertrouwen, waardoor je meer ontspannen op de motor zit.

Rij met matige snelheid op een recht, vlak stuk weg (dus ook geen tot minimaal afschot naar de berm). Probeer met je achterrem (niet je voorrem!) uit hoe hard je kunt trappen totdat je achterwiel gaat slippen. Bouw dit rustig op en laat los zodra je hoort dat je wiel blokkeert, het gaat erom dat je voelt hoe hard je mag remmen, niet wie het langste bandenspoor kan trekken.

Zet een integraalhelm op, of bedek je gezicht

Motorrijders in Amerika hebben vaak een zogenaamde pothelm op, en anderen een jethelm. Deze bieden je gezicht veel minder bescherming tegen de regen dan een integraalhelm, met vizier en kinstuk. Regendruppels die met 80 km/h tegen je gezicht aan komen, kunnen behoorlijk pijn doen. Het voelt bijna aan alsof het hagelt. Als je geen integraalhelm bij je hebt, bedek dan in elk geval je neus, mond en kin met een sjaal of bandana, anders heb je aan het eind van de dag een knalrood gezicht.

Doe niet meer dan één ding tegelijkertijd

motorrijden-koud-weer

Pas op bij koud weer en nat asfalt

Probeer het motorrijden in de regen zo simpel mogelijk te houden. De banden van je motorfiets zijn je zwakke plek, dus geef ze niet teveel dingen om tegelijkertijd te doen. Denk hierbij aan:

  • Afremmen als je in een bocht ligt (2 dingen)
  • Terugschakelen tijdens het insturen (2 dingen)
  • Je gewicht verplaatsen als je gas geeft in een bocht (3 dingen)
  • Enz.

Laat je banden in de regen eerst het ene afmaken voordat je ze het andere laat doen.

Geef dus pas weer gas als je de motor uit de bocht weer rechtop hebt gezet, schakel terug en rem voordat je instuurt enz. Je banden hebben het al druk genoeg om grip te houden in de regen, dus als je ze met minder opdrachten belast, heb je meer grip.

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met Route 66 Reizen Route-66-motorreizen