Motorrijden in groepen

Als je met je motorvrienden of met een georganiseerde reis gaat motorrijden in Amerika, dan zul je dus in een groep gaan touren. Voor sommigen is dit gesneden koek, maar er zullen ook mensen zijn die nog nooit eerder in groepsverband op de motor hebben gereden. Voor heb hebben we een paar adviezen om het in goede banen te laten lopen:

Groepsvolgorde

Motorvakantie-USA-groepsgrootte

Motorrijden in een groep

In een georganiseerde motorreis rijdt de reisleider / navigator voorop, vervolgens de reizigers met de traagste en minst ervaren motorrijders vooraan, en de volgauto als laatste.

In een eigen groep, geldt ook dat de meest ervaren rijders als eerste en als laatste rijden, met de rest er tussenin, in volgorde van oplopend tempo en ervaring.

De redenen hiervoor leggen we uit in ons artikel Motorrijden in groepen en groepsvolgorde. Lees dit aandachtig door.

Geef je grenzen aan

Ditzelfde geldt voor het aangeven van je grenzen. Het is geen schande om aan te geven dat je eerder vermoeid raakt of last krijgt van je rug/billen/gewrichten/etc. dan anderen in de groep. Integendeel, vanwege je trots doorrijden tegen beter weten in getuigt van onverantwoordelijk gedrag en het opzettelijk in gevaar brengen van jezelf en anderen.

Wees ook niet bang om aan te geven dat het tempo te hoog ligt voor je eigen kunnen of die van je motorfiets. Het kan levensgevaarlijk zijn om boven je macht te rijden omdat je niet aan durft te geven dat je de groep niet bij kan houden.

Wees op de hoogte van de signalen

Tijdens het motorrijden in groepen zijn er een aantal signalen om met de rijders voor je en achter je te communiceren. Wees hiervan op de hoogte of bespreek ze voor vertrek, zodat iedereen dezelfde “taal” gebruikt. Het komt de veiligheid van de groep ten goede. Lees ons artikel over motorrijden in een groep: de signalen door om alvast te weten wat de meest gebruikte signalen zijn.

Baksteenformatie

motorrijden-baksteenformatie

Motorrijden in baksteenformatie

In Amerika zijn de rijbanen over het algemeen erg breed en kaarsrecht, ideaal om met een groep motorrijders in baksteenformatie te rijden. Dit houdt in dat de voorste motor aan de linkerzijde van de rijstrook rijdt, de volgende rijdt daar schuin achter aan de rechterzijde van de rijstrook, op minimaal 1 seconde afstand, de derde rijdt weer aan de linkerzijde, enzovoorts. Het voordeel hiervan is dat iedereen goed zicht houdt op de weg voor zich en de groep in het geval van een noodsituatie als een harmonica in elkaar schuift. Bovendien is de kans kleiner dat ander verkeer tussen de motoren invoegt.

Als de weg dit niet toelaat door bijvoorbeeld slecht wegdek, of bij afslagen, op- en afritten en bij slecht weer, wordt er weer recht achter elkaar gereden (de leider kan dit aangeven met een signaal), let er dan wel op dat er in dat geval weer meer afstand gehouden wordt! Ook in bochten wordt de baksteenformatie losgelaten, dan rij je natuurlijk je eigen lijn. Dat betekent dus ook dat je vóór een bocht al meer afstand neemt, omdat degene voor je alvast naar de buitenkant van de bocht zal sturen.

Afstand houden

motorrijden-baksteen-formatie

Ook in baksteenformatie voldoende afstand houden

Binnen een groep motorrijders is het zeer belangrijk om goed afstand te houden met je voorliggers, de 2 seconden regel geldt ook in een groep. Bedenk bijvoorbeeld wat er zou kunnen gebeuren als degene voor je ziet dat hij een afslag gaat missen en uitwijkt of opeens afremt, of als er een noodstop gemaakt moet worden.

Ongemerkt rij je in een groep al snel dichter op elkaar dan normaal. Dat komt onder andere omdat je de groep niet kwijt wil raken, maar ook omdat een groep nu eenmaal langzamer rijdt dan een motorrijder alleen. Het is niet helemaal te vermijden dat de afstand af en toe erg klein wordt, dus wees in dat geval bedacht op de gevaren en probeer weer een gat te laten vallen.

Laat ook weer geen onnodige gaten vallen in de groep, waardoor de mensen achter je nog meer gas moeten geven om weer bij te trekken. De achterste motorrijder van een groep moet soms erg hard doorrijden om de gaten te dichten.

En een van de belangrijkste veiligheidswaarschuwingen: Ga niet inhalen binnen de groep. Je collega motorrijders zijn er niet op bedacht en het is nergens voor nodig. Iedereen heeft een positie binnen de groep en dient zich daaraan te houden. Bedenk eens hoe je zou reageren als je ineens een andere motorrijder in je spiegels ziet dan je verwacht. Je zou kunnen denken dat er iemand uit de groep is weggevallen, waardoor er verwarring en zelfs paniek kan ontstaan.

Spiegelen

motorrijden-groep-spiegelen

Motorrijden in groepen: heel goed spiegelen

Bij het motorrijden in een groep is het belangrijk om regelmatig in je spiegels te kijken om te controleren of degene achter je er nog steeds is.

Mocht je je achterligger niet meer kunnen zien, zoek dan een geschikte plek om te stoppen, maar in elk geval bij de volgende afslag, zodat jullie elkaar in elk geval niet kwijt raken. Maak je geen zorgen over de rest van de groep vóór je, zij zullen op hun beurt weer op jou wachten zodra ze zien dat je er niet meer bent.

Mocht het erg lang duren voordat je achterliggers weer aansluiten, rij dan langs de route terug om te kijken wat er aan de hand is.

Blijf je gezond verstand gebruiken

In een groep zijn sommigen bang om hun eigen tempo of rijstijl aan te houden, en doen ze klakkeloos wat de rest van de groep doet, zonder na te denken over hun eigen veiligheid.

Scheurt de rest van de groep met 80 km/h door een School Zone? Rij zelf de snelheid die jij verantwoordelijk en veilig vindt. Als je achterblijft, moeten ze toch op je wachten en daar hoef je je niet voor te schamen. Ook bij stoplichten kan het levensgevaarlijk zijn om nog even door rood te rijden omdat de rest van de groep ook al door is. En bij inhalen is het helemaal belangrijk om zelf te kijken of het nog kan, en niet blind achter je voorligger aan te scheuren.

Als je achteraan rijdt, heb je te maken met het harmonica-effect van het groepsrijden: je moet soms flink wat gas bij geven om de aansluiting met de groep te hervinden. Ga dan niet harder dan je zelf verantwoordelijk vindt. De groep wacht wel op je.

Stilstaan: hou rekening met het andere verkeer

motorfietsen-parkeren

Stilstaan of parkeren zonder te hinderen

Als er gestopt moet worden op of langs de weg om op de rest van de groep te wachten, of om wat voor reden dan ook, doe dat dan op veilige en verantwoorde wijze. Blijf dus niet midden op de weg stil staan en laat genoeg ruimte voor het andere verkeer.

Bij het parkeren in het geval van een tank- of lunchstop, kan een hele groep motoren behoorlijke overlast bezorgen. Zet de motoren zo neer dat er geen geparkeerde auto’s geblokkeerd of voetgangers gehinderd worden.

  • Signalen

    motorrijden-handsignaal-knipperlicht

    Op motorvakantie is de kans groot dat je in een groep zult rijden. Met je eigen motormaatjes ken je elkaars signalen wel, maar in een groep met vreemden kan het handig zijn om voor vertrek een aantal signalen met elkaar af te spreken. Het komt de veiligheid van de groep ten goede als iedereen dezelfde “taal” gebruikt.

    Lees verder →

  • Groepsvolgorde

    Motorreis-USA-groep

    Voor wat betreft groepsvolgorde is de hoofdregel dat de snelste / meest ervaren twee motorrijders als eerste en als laatste in de groep rijdt, terwijl de andere motorrijders in volgorde van tempo / ervaring rijden, met de traagste en minst ervaren zo ver mogelijk naar voren. Deze opstelling biedt meerdere voordelen.

    Lees verder →

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met Route 66 Reizen Route-66-motorreizen