Route 66 historie

route_66-motorvakantieRoute 66 spreekt veel motorrijders nog altijd tot de verbeelding. De zogenoemde “Mother Road” is nog steeds het symbool van vrijheid en avontuur, en voor veel motorreizigers staat de Route 66 op hun “bucket list”; het lijstje met motorreizen die je minimaal één keer in je leven gedaan of meegemaakt wil hebben, samen met voor velen de Stelvio en naar de Noordkaap met de motor. En dat is niet verwonderlijk, als je bedenkt hoeveel historie, avontuur, maar ook mysterie er rond de Route 66 hangt. Toch is het tegenwoordig helaas niet meer mogelijk om de originele Route 66 van Chicago tot Los Angeles met de motor te rijden.

Halverwege de jaren ’80 was de originele Route 66 overbodig geworden en in de zomer van 1985 werd de route officieel ontmanteld, met als resultaat dat de karakteristieke tankstations, motels en familiewinkeltjes langs de route snel hun broodwinning zagen vervliegen. Route_66-motorreis-motel-historicMaar misschien heeft dat juist de aantrekkingskracht van de Mother Road aangewakkerd, het is een onderdeel van de Amerikaanse historie geworden, een deel waarnaar terug verlangd kan worden en wat men probeert te herbeleven door, al dan niet op de motor, op zoek te gaan naar het gevoel en de sfeer die er in die tijd heeft gehangen.

Want bijna zestig jaar lang was de verbinding tussen Chicago en Los Angeles veel meer dan slechts een tweebaans weg van bijna 4.000 kilometer lang. Route 66 was een van de belangrijkste verbindingen tussen de twee kusten van de Verenigde Staten. Het was het pad naar de vrijheid voor gelukszoekers die de Amerikaanse oostkust achter zich wilden laten. Route 66 was sinds de jaren ’30 van de vorige eeuw de onmisbare slagader van het continent, en de reizigers vormden de hartslag van Amerika in de periodes van opkomende welvaart en de zoektocht naar vrijheid en individualiteit.

Route_66-motorrijden-gas-station-KingmanHet autobezit in de Verenigde Staten groeide in het begin van de vorige eeuw razendsnel; van 500.000 in 1920 tot bijna 10 miljoen in 1920, en de federale overheid begon orde te scheppen in de wildgroei van onsamenhangende paden en wegen, die vaak allemaal een eigen naam hadden. Vanaf dat moment werd er een genummerd systeem van wegen ontwikkeld. Een makelaar en eigenaar van een kolenbedrijf uit Oklahoma, Cyrus Avery, lobbyde samen met een van de voorstanders van het snelwegensysteem om een diagonaal lopende weg van Chicago naar Los Angeles aan te leggen. Zijn belang daarin was dat deze weg ervoor zou zorgen dat het verkeer niet langer bovenlangs via Kansas City en Denver zou  rijden, maar door zijn eigen staat Oklahoma, die daardoor goede inkomsten kon verdienen aan de cross-country reizigers. Oklahoma werd daarmee de staat waar het langste stuk van de originele Route 66 doorheen liep, zo’n 400 mijl.

Toch werd de aftakeling van de Route 66 al ingezet halverwege de jaren ’50, toen president Eisenhower begon met de aanleg van een highway net, geïnspireerd door de Duitse Autobahn, waar hij tijdens de Tweede Wereldoorlog kennis mee had gemaakt. Om het immer groeiende aanbod van verkeer aan te kunnen, werden delen van de Route 66 omgebouwd tot of vervangen door vierbaans Interstate Highways. In de jaren ’70 was het grootste deel van de route al vervangen door vijf verschillende Interstates, waarvan de I-40 in het zuidwesten het grootste deel vormde. Het laatste deel van de originele Route 66, in Arizona, werd in 1984 vervangen toen diezelfde I-40 voltooid werd, waarna een jaar later de hele route ontmanteld werd.

route_66-motorrijden-road-sign-historicSinds 1985 zijn er verschillende organisaties opgericht om de historie van de eerste geasfalteerde weg van Amerika te beschermen en om de kwakkelende familiebedrijven langs de oorspronkelijke Route 66 te ondersteunen. Delen van de weg zijn inmiddels beschermd door het National Register of Historic Places, en ook worden verschillende delen beschouwd als National Scenic Byways (alternatieve toeristische routes). In 1999 ondertekende president Bill Clinton een wetsvoorstel wat $ 10 miljoen vrijmaakte om delen van de historische Route 66 te behouden of te herstellen. In 2007 verscheen er echter een artikel in de pers over de benarde situatie van motel eigenaren langs de route, waaruit duidelijk werd dat ondanks alle inzet, tijd de grootste vijand is van deze historische en architectonische monumenten. Sinds 2007 staat de weg dan ook op de lijst van de 100 meest bedreigde monumenten van het World Monuments Fund.

Route 66, de weg waarover de vluchtelingen, gelukszoekers en de iconen van de Amerikaanse culturele geschiedenis gereisd en geschreven hebben, is zelf verworden tot een bestemming. Toeristen die bijvoorbeeld de met graffiti beschilderde, half begraven Cadillacs willen zien, kunnen nog steeds terecht bij de Cadillac Ranch in Amarillo, Texas. Maar de meeste motorrijders willen toch net als Peter Fonda en Dennis Hopper de Route 66 lekker op de motor rijden. Ongeveer 85% van de originele weg is tegenwoordig nog bereidbaar voor avontuurlijke reizigers op zoek naar de kicks van een fantastische Route 66 reis.

Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met Route 66 Reizen Route-66-motorreizen